Kurulum, Test Ve Bakım. Kurulum, Test Ve Bakım.
Kurulum, Test ve Bakım

Motosiklet ve Powersport Akülerinin Kurulumu, Test Edilmesi ve Bakımı 

Akü Montajı 

Çoğu uygulamada aküler dik konumda monte edilmelidir. Belirli bir araç/akü/kurulum ile ilgili herhangi bir sorunuz varsa, lütfen kurulumdan önce özel önerilerimiz için bizimle iletişime geçin. 

Dikkat edilmesi gereken hususlar 

  • Yuasa Çevrimiçi Akü Bulucu veya Motosiklet ve Powersport Akü Uygulamaları ve Teknik Özellikler Kılavuzu, akü uygulamaları bilgileri açısından en iyi kaynaklardır 
  • Orijinal ekipman sensörü kullanan bir aküyü değiştirirken, her zaman sensörü değiştirin 
  • Geleneksel ve YuMicron aküler, sıvı elektrolitleri akü kutusundan sızarak araca zarar verebileceğinden asla dik konum dışında bir konuma monte edilmemelidir 
  • Dik (raftan çıkarılmış) konum dışında herhangi bir konum için "dökülmeyen" "Fabrikada Etkinleştirilmiş" bir akü önerilir 

Bir Akünün İncelenmesi 

Akü testi, aşağıdaki adımlar kullanılarak akünün incelenmesiyle başlamalıdır: 

  1. Akü kutusunun temiz ve kuru olduğundan emin olun. Kutunun üstündeki kir, akımın akması için bir yol sağlayarak akünün boşalmasına neden olabilir. Akü kutusunu veya terminallerini temizlemek için yumuşak bir fırça ve su ve sabun veya karbonat ve su çözeltisi kullanın. Geleneksel bir aküde, doldurma kapağı tapalarının parmak kadar sıkı olduğundan emin olun. 

  2. Akü terminallerini, vidaları, klemp ve kabloları kırılma, korozyon veya gevşek bağlantılar gibi sorunlar açısından inceleyin. Terminalleri ve klempleri bir tel fırça ile temizleyin. Akü kabloları takıldıktan sonra, oksijenin korozyona neden olmasını önlemek için terminallere dielektrik gres (çoğu motor faktöründe bulunur) uygulanabilir. 

  3. Akü kutusunda çatlak veya sızıntı gibi belirgin hasarlar olup olmadığını kontrol edin; akünün aşırı ısındığını veya aşırı şarj edildiğini gösterebilecek renk değişikliği, eğrilme veya akü kutusunun üst kısmında yükselme olup olmadığına bakın. 

  4. Varsa, akü havalandırma borusunu kontrol edin. Bükülmediğinden, sıkışmadığından veya başka bir şekilde engellenmediğinden emin olun. Tahrik zincirinden uzakta ve salınım kolunun altından çıkmalıdır. Akü havalandırma borusunun yakınındaki boruda küçük kesikler sorun değildir; havalandırma borusunun tıkanması durumunda sıkışan gaz için acil bir çıkış oluştururlar. 

Akü Testi 

Hidrometre 

Geleneksel akülerin doldurma kapakları olduğundan, şarj durumları bir hidrometre kullanılarak özgül ağırlık ölçümü ile kontrol edilebilir. Şarj işleminden sonra akünün özgül ağırlığı tam şarj olduğunu gösterecek şekilde artmazsa akü değiştirilmelidir. Bir hidrometre, sülfürik asidin suya oranını veya elektrolitin özgül ağırlığını (SG) ölçer. Saf suyun SG değeri 1.000'dir ve sülfürik asidin SG değeri 1.835'tir. Toplamda SG'ler 1.265-1.280 arasındadır. Genel olarak, 1.265-1.280 arasındaki bir SG değeri akünün tamamen dolu olduğunu gösterir. Okunan değerin 1,230 ila 1,260 arasında olması, testten önce akünün şarj edilmesi gerektiğini gösterir. İdeal olarak, okumalar 25°C'de yapılmalıdır. 

Voltmetre 

Geleneksel akülerin aksine, AGM tipleri sızdırmaz oldukları için hidrometre kullanılarak test edilemez. Bunun yerine açık devre voltaj testi yapmak için bir voltmetre kullanılabilir. Test hem Konvansiyonel hem de AGM aküler için kullanılabilir. Test aşağıdakileri belirlemek için kullanılır: akünün şarj durumu, şarjı tutma yeteneği ve kısa devre veya açık akü hücreleri. Açık devre voltaj testi yapmadan önce akü tamamen şarj edilmiş olmalıdır. 

Aracın şarj sistemi veya bir akü şarj cihazı kullanılarak bir akünün şarj edilmesi, akünün hücrelerinde bir "yüzey" şarjı oluşturur. Doğru bir test yapılabilmesi için yüzey yükünün giderilmesi gerekir. Yüzey şarjını gidermek için, kontağı yaklaşık üç dakika açın ve ardından kapatın. Bir testi tamamlamadan önce aküyü yaklaşık 10 dakika bekletin. 

Açık devre voltajı, akünün şarj edildikten sonra yüzde kaç şarj seviyesine ulaştığını gösterir. Tamamen, %100 şarj edilmiş bir AGM akü için açık devre voltajı 12,8 ila 13,0 Volt'tur. 75 ila %100 şarj edilmiş AGM aküler 12,5 ila 12,8 volt ölçecektir. Geleneksel aküler biraz daha düşük açık devre voltajlarına sahiptir: 100 şarj için 12,6 volt (Sülfat Durdurma ile 12,8 volt) ve %75 şarj için 12,4 volt. 

Şarj işleminden sonra açık devre voltajı akünün %75'ten daha az şarjlı olduğunu gösteriyorsa, akü muhtemelen iyi durumda değildir ve değiştirilmelidir. Akü kapatılmadan önce tekrar şarj etmeyi deneyin. Akü hala %100'e yakın şarj olmamışsa değiştirilmesi gerekir. Açık devre voltaj testi kesin değildir. Açık devre voltaj testinde gösterildiği gibi %100 şarj edilmiş bir akünün bir powersport aracını güvenilir bir şekilde çalıştırmaması mümkündür. Bu gibi durumlarda bir yük test cihazı tavsiye edilir. 

Dijital İletkenlik Test Cihazı 

Piyasadaki kapalı bakım gerektirmeyen akülerin sayısının artması nedeniyle, asit özgül ağırlığı (SG) okumaları her zaman yapılamaz, bu nedenle dijital iletkenlik test cihazı ile test yapılması önerilir. 

MDX 117 hakkında daha fazla bilgi edinin 

Şarj Sisteminin Hızlı Kontrolü 

Bir powersport aracının şarj sisteminin hızlı kontrolü dijital bir voltmetre kullanılarak gerçekleştirilebilir. Voltmetre uçlarını doğrudan aküye bağlayın (kırmızı pozitif ve siyah negatif terminallere). Açık devre voltajını okuyun ve motoru çalıştırın. Voltmetredeki okumayı izlerken motoru 3000 ila 4000 dev/dak arasında çalıştırın. Aracın şarj sistemi voltajı 13,0 ile 14,5 volt arasında tutuyorsa, şarj sistemi muhtemelen düzgün çalışıyordur. Voltaj açık devre voltajıyla aynıysa (genellikle 13 volttan az) şarj sistemi çalışmıyor demektir ve daha ileri bir arıza saptama yapılması gerekecektir. 

Akü Bakımı 

AGM Aküleri 

AGM akülerin geleneksel aküler kadar sık kontrol edilmesi gerekmez - yaklaşık her üç ayda bir veya oda sıcaklığında saklanırsa akünün fabrikada etkinleştirildiği tarihten itibaren üç ay sonra. Daha yüksek depolama sıcaklıkları daha hızlı kendi kendine deşarja neden olur ve akülerin daha sık kontrol edilmesini gerektirir. Akü çoğu zaman %100 şarj edilirse daha uzun süre dayanır. Bir AGM akünün bakımında en önemli husus, akünün uzun süre boş kalmasına izin vermemek ve en yüksek performans için tam şarjda tutmaktır. 

Konvansiyonel Aküler 

Konvansiyonel aküler, düzenli olarak kullanılmadıkları takdirde ayda bir kez şarj durumu açısından kontrol edilmelidir. Araç iki haftadan uzun süre kullanılmazsa veya marş motoru motoru çalıştırırken normalden daha yavaş dönerse yeniden şarj etmek gerekebilir. Geleneksel bir akü, elektrolit seviyesi azaldığında periyodik olarak damıtılmış su eklenmesini gerektirir. Bu akülerde elektroliz ve buharlaşma süreci yoluyla su kaybı normaldir. Kurşun plakaları havaya maruz bırakan düşük elektrolit seviyeleri aküde kalıcı hasara yol açacaktır. 

Akü Depolama 

Araç depodaysa veya seyrek kullanılıyorsa, elektrikli ekipmandan akım boşalmasını önlemek için akü kablosunu ayırın. Aküyü her ay (Konvansiyonel tipler için) ve AGM aküler için her üç ayda bir kontrol edin. Açık devre voltajı düşük şarj durumuna işaret ediyorsa, aküyü şarj edin. 15°C'nin altındaki veya 25°C'nin üzerindeki sıcaklıklar daha sık kontrol ve/veya şarj gerektirebilir. 

Sülfatlaşma ve Donma 

Sülfatlaşma ve donma akülerde en sık görülen hasar nedenleridir. Akü uygun şekilde şarj edilirse ve su seviyesi korunursa bunlar bir sorun teşkil etmez (Geleneksel tipler). Akü sülfatlaşması sürekli deşarj veya düşük elektrolit seviyeleri nedeniyle gerçekleşir. 

Bir akü deşarj olduğunda, elektrolit çözeltisindeki sülfürik asit ile plaka aktif malzemesi arasındaki kimyasal reaksiyon kurşun sülfat üretimiyle sonuçlanır. Bu aslında deşarj sürekli ve kesintisiz olduğunda daha da büyüyen bir kristaldir. Geleneksel bir aküde, düşük elektrolit seviyeleri hücre plakalarını havaya maruz bırakarak kurşun malzemenin oksitlenmesine ve sülfat oluşturmasına neden olur. Her iki durumda da akünün şarj tutmaması uzun sürmez. Düşük elektrolit seviyeleri başka bir soruna neden olur çünkü elektrolitteki asit daha konsantre hale gelir ve aktif malzemenin korozyona uğrayarak akü kutusunun dibine düşmesine neden olur. Bu durum yeterince uzun bir süre boyunca devam ederse, süreç dahili bir kısa devreye ve akü arızasına neden olur. 

Tam şarjlı bir akü ile donma bir sorun değildir. Ancak akü boşalırsa (ve elektrolitteki asit çoğunlukla suya dönüşürse) elektrolit donacaktır. 

Donma, akü plakaları üzerinde küçük kırmızı çizgilerle gösterilen "yosunlaşma" adı verilen bir duruma neden olabilir. Donma ayrıca akü kutusunu çatlatabilir ve plakaları bükerek aküye kalıcı olarak zarar verebilir. 

Daha fazla koruma için, YUASA'nın YuMicron ve AGM aküleri "Sülfat Durdurucu" adı verilen özel bir kimyasal formülle işlenir. Bu, hücre plakalarında sülfat kristali birikimini önemli ölçüde azaltarak daha uzun akü ömrü sağlar. 

İlginizi Çekebilir
  • Image 9

    Motosikletinizi yaza nasıl hazırlarsınız? - Kılavuz

  • Image 9 (1)

    Motosiklet veya scooter akünüzün daha uzun süre dayanmasını nasıl sağlarsınız?

  • Motosikletinizin Kış Bitince Neden Çalışmıyor

    Motosikletinizin kış sonrası neden çalışmadığını anlamak

  • Yuasa Farkı

    Yuasa Farkı

  • Akü Ile İlgili Temel Bilgiler Ve Güvenlik.

    Akü ile İlgili Temel Bilgiler ve Güvenlik

  • Akü Seçimi, Etkinleştirme Ve Şarj Etme.

    Akü Seçimi, Etkinleştirme ve Şarj Etme

  • YTX®, YTZ&Reg And GYZ&Reg Ticari Markaları

    YTX®, YTZ® ve GYZ® Ticari Markaları

  • Group 530

    YTZ & TTZ Montaj Açıları

  • Image 9 (3)

    Motosiklet Terimleri Sözlüğü

Akunu Bul