Motosiklet ve Powersport Akülerinin Kurulumu, Test Edilmesi ve Bakımı
Akü Montajı
Çoğu uygulamada aküler dik konumda monte edilmelidir. Belirli bir araç/akü/kurulum ile ilgili herhangi bir sorunuz varsa, lütfen kurulumdan önce özel önerilerimiz için bizimle iletişime geçin.
Dikkat edilmesi gereken hususlar
Bir Akünün İncelenmesi
Akü testi, aşağıdaki adımlar kullanılarak akünün incelenmesiyle başlamalıdır:
Akü Testi
Hidrometre
Geleneksel akülerin doldurma kapakları olduğundan, şarj durumları bir hidrometre kullanılarak özgül ağırlık ölçümü ile kontrol edilebilir. Şarj işleminden sonra akünün özgül ağırlığı tam şarj olduğunu gösterecek şekilde artmazsa akü değiştirilmelidir. Bir hidrometre, sülfürik asidin suya oranını veya elektrolitin özgül ağırlığını (SG) ölçer. Saf suyun SG değeri 1.000'dir ve sülfürik asidin SG değeri 1.835'tir. Toplamda SG'ler 1.265-1.280 arasındadır. Genel olarak, 1.265-1.280 arasındaki bir SG değeri akünün tamamen dolu olduğunu gösterir. Okunan değerin 1,230 ila 1,260 arasında olması, testten önce akünün şarj edilmesi gerektiğini gösterir. İdeal olarak, okumalar 25°C'de yapılmalıdır.
Voltmetre
Geleneksel akülerin aksine, AGM tipleri sızdırmaz oldukları için hidrometre kullanılarak test edilemez. Bunun yerine açık devre voltaj testi yapmak için bir voltmetre kullanılabilir. Test hem Konvansiyonel hem de AGM aküler için kullanılabilir. Test aşağıdakileri belirlemek için kullanılır: akünün şarj durumu, şarjı tutma yeteneği ve kısa devre veya açık akü hücreleri. Açık devre voltaj testi yapmadan önce akü tamamen şarj edilmiş olmalıdır.
Aracın şarj sistemi veya bir akü şarj cihazı kullanılarak bir akünün şarj edilmesi, akünün hücrelerinde bir "yüzey" şarjı oluşturur. Doğru bir test yapılabilmesi için yüzey yükünün giderilmesi gerekir. Yüzey şarjını gidermek için, kontağı yaklaşık üç dakika açın ve ardından kapatın. Bir testi tamamlamadan önce aküyü yaklaşık 10 dakika bekletin.
Açık devre voltajı, akünün şarj edildikten sonra yüzde kaç şarj seviyesine ulaştığını gösterir. Tamamen, %100 şarj edilmiş bir AGM akü için açık devre voltajı 12,8 ila 13,0 Volt'tur. 75 ila %100 şarj edilmiş AGM aküler 12,5 ila 12,8 volt ölçecektir. Geleneksel aküler biraz daha düşük açık devre voltajlarına sahiptir: 100 şarj için 12,6 volt (Sülfat Durdurma ile 12,8 volt) ve %75 şarj için 12,4 volt.
Şarj işleminden sonra açık devre voltajı akünün %75'ten daha az şarjlı olduğunu gösteriyorsa, akü muhtemelen iyi durumda değildir ve değiştirilmelidir. Akü kapatılmadan önce tekrar şarj etmeyi deneyin. Akü hala %100'e yakın şarj olmamışsa değiştirilmesi gerekir. Açık devre voltaj testi kesin değildir. Açık devre voltaj testinde gösterildiği gibi %100 şarj edilmiş bir akünün bir powersport aracını güvenilir bir şekilde çalıştırmaması mümkündür. Bu gibi durumlarda bir yük test cihazı tavsiye edilir.
Dijital İletkenlik Test Cihazı
Piyasadaki kapalı bakım gerektirmeyen akülerin sayısının artması nedeniyle, asit özgül ağırlığı (SG) okumaları her zaman yapılamaz, bu nedenle dijital iletkenlik test cihazı ile test yapılması önerilir.
MDX 117 hakkında daha fazla bilgi edinin
Şarj Sisteminin Hızlı Kontrolü
Bir powersport aracının şarj sisteminin hızlı kontrolü dijital bir voltmetre kullanılarak gerçekleştirilebilir. Voltmetre uçlarını doğrudan aküye bağlayın (kırmızı pozitif ve siyah negatif terminallere). Açık devre voltajını okuyun ve motoru çalıştırın. Voltmetredeki okumayı izlerken motoru 3000 ila 4000 dev/dak arasında çalıştırın. Aracın şarj sistemi voltajı 13,0 ile 14,5 volt arasında tutuyorsa, şarj sistemi muhtemelen düzgün çalışıyordur. Voltaj açık devre voltajıyla aynıysa (genellikle 13 volttan az) şarj sistemi çalışmıyor demektir ve daha ileri bir arıza saptama yapılması gerekecektir.
Akü Bakımı
AGM Aküleri
AGM akülerin geleneksel aküler kadar sık kontrol edilmesi gerekmez - yaklaşık her üç ayda bir veya oda sıcaklığında saklanırsa akünün fabrikada etkinleştirildiği tarihten itibaren üç ay sonra. Daha yüksek depolama sıcaklıkları daha hızlı kendi kendine deşarja neden olur ve akülerin daha sık kontrol edilmesini gerektirir. Akü çoğu zaman %100 şarj edilirse daha uzun süre dayanır. Bir AGM akünün bakımında en önemli husus, akünün uzun süre boş kalmasına izin vermemek ve en yüksek performans için tam şarjda tutmaktır.
Konvansiyonel Aküler
Konvansiyonel aküler, düzenli olarak kullanılmadıkları takdirde ayda bir kez şarj durumu açısından kontrol edilmelidir. Araç iki haftadan uzun süre kullanılmazsa veya marş motoru motoru çalıştırırken normalden daha yavaş dönerse yeniden şarj etmek gerekebilir. Geleneksel bir akü, elektrolit seviyesi azaldığında periyodik olarak damıtılmış su eklenmesini gerektirir. Bu akülerde elektroliz ve buharlaşma süreci yoluyla su kaybı normaldir. Kurşun plakaları havaya maruz bırakan düşük elektrolit seviyeleri aküde kalıcı hasara yol açacaktır.
Akü Depolama
Araç depodaysa veya seyrek kullanılıyorsa, elektrikli ekipmandan akım boşalmasını önlemek için akü kablosunu ayırın. Aküyü her ay (Konvansiyonel tipler için) ve AGM aküler için her üç ayda bir kontrol edin. Açık devre voltajı düşük şarj durumuna işaret ediyorsa, aküyü şarj edin. 15°C'nin altındaki veya 25°C'nin üzerindeki sıcaklıklar daha sık kontrol ve/veya şarj gerektirebilir.
Sülfatlaşma ve Donma
Sülfatlaşma ve donma akülerde en sık görülen hasar nedenleridir. Akü uygun şekilde şarj edilirse ve su seviyesi korunursa bunlar bir sorun teşkil etmez (Geleneksel tipler). Akü sülfatlaşması sürekli deşarj veya düşük elektrolit seviyeleri nedeniyle gerçekleşir.
Bir akü deşarj olduğunda, elektrolit çözeltisindeki sülfürik asit ile plaka aktif malzemesi arasındaki kimyasal reaksiyon kurşun sülfat üretimiyle sonuçlanır. Bu aslında deşarj sürekli ve kesintisiz olduğunda daha da büyüyen bir kristaldir. Geleneksel bir aküde, düşük elektrolit seviyeleri hücre plakalarını havaya maruz bırakarak kurşun malzemenin oksitlenmesine ve sülfat oluşturmasına neden olur. Her iki durumda da akünün şarj tutmaması uzun sürmez. Düşük elektrolit seviyeleri başka bir soruna neden olur çünkü elektrolitteki asit daha konsantre hale gelir ve aktif malzemenin korozyona uğrayarak akü kutusunun dibine düşmesine neden olur. Bu durum yeterince uzun bir süre boyunca devam ederse, süreç dahili bir kısa devreye ve akü arızasına neden olur.
Tam şarjlı bir akü ile donma bir sorun değildir. Ancak akü boşalırsa (ve elektrolitteki asit çoğunlukla suya dönüşürse) elektrolit donacaktır.
Donma, akü plakaları üzerinde küçük kırmızı çizgilerle gösterilen "yosunlaşma" adı verilen bir duruma neden olabilir. Donma ayrıca akü kutusunu çatlatabilir ve plakaları bükerek aküye kalıcı olarak zarar verebilir.
Daha fazla koruma için, YUASA'nın YuMicron ve AGM aküleri "Sülfat Durdurucu" adı verilen özel bir kimyasal formülle işlenir. Bu, hücre plakalarında sülfat kristali birikimini önemli ölçüde azaltarak daha uzun akü ömrü sağlar.